Maandag, 7 Augustus 2006

Vakantie 3.1

Hier volgt dan het beloofde reisverslag:

We vertrokken om elf uur. Er was wind, soms uit het noorden, soms uit het noordoosten. Soms ook uit andere richtingen, het varieerde. De fietspaden waren bestrooid met gebroken schelpjes. Dat knispert gezellig onder de wielen, maar de scherpe randjes kunnen soms een lekke band veroorzaken. Daardoor lieten wij ons echter niet van de wijs brengen. We genoten volop van wat moedertje natuur te bieden had. Rond halftwee zagen we een bonte kiekendief. Henk wilde hem fotograferen, maar tegen de tijd dat hij zijn fototoestel uit de fietstas had gehaald, bleek de vogel – letterlijk – gevlogen! Rond drie uur hielden we halt bij een pittoreske uitspanning waar we een lichte lunch genoten. We zagen verscheidene vrouwen met kinderwagens. Maar ook mannen die liefdevol met de kleintjes omgingen. Dat is hier in Noorwegen wel anders dan bij ons! Daarna vervolgden we onze weg in de richting van Kjeppersfjord. De wind was inmiddels gedraaid en we hadden hem nu in de rug. Althans, bijna. Soms hadden we hem recht in de rug, soms ook schuin. Al met al schoten we lekker op. Rond halfvijf vreesde Henk een lekke band te hebben, maar het bleek loos alarm. Nadat we de – inderdaad wat zachte – band hadden opgepompt, vervolgden wij onze weg. Rond halfzes begonnen we wel wat trek te krijgen. Gelukkig hadden we nog een paar gevulde koeken in de bagage zitten, die we smakelijk verorberden. Nee, niet de bagage, gekkerd, maar de gevulde koeken! De avond begon nu langzaam te vallen... Volgens onze kaart moesten we nog zes kilometer fietsen voor we bij de camping waren. Nou, dat waren er dus wat meer, waardoor we in het donker de tent moesten opzetten.
Daarna hadden we inmiddels weer flink wat trek gekregen en begaven ons naar het vlak bij de camping gelegen ''. Het eten was niet geweldig en ze hadden geen bier, althans geen bier met alcohol erin. Wel alcoholvrij. Niettemin waren onze buikjes na afloop genoeg gevuld om het een paar dagen uit te kunnen houden, wat maar goed was ook, want van de prijs schrokken we ons een hoedje! Alles is hier trouwens duurder dan bij ons. Vooral alcohol en sigaretten, maar gelukkig roken en drinken we niet. Een Duits stel vertelde ons dat de werkloosheid in deze contreien al jaren rond de drieëneenhalve procent schommelt. Inmiddels was het al tamelijk laat geworden, dus besloten we om maar een uiltje te gaan knappen. De volgende ochtend waren we al weer vroeg uit de veren. Na de tent te hebben afgebroken en opgeborgen, bestegen wij onze fietsen om onze tocht te vervolgen. Het was weer bewolkt weer, maar volgens het weerbericht zou het niet gaan regenen.

Vakantie 3-2

(Vervolg op ' ')

Allereerst komen we bij een pittoreske uitstulping waarbij we direct reserveren voor de avond. Er is een gerenommeerd fietspad waarmee je het gehele eiland bestrijkt. Aan het eind van het eiland is een drinkgelegenheid waar wij gretig gebruik van maken. We fietsen langs de zuidkust terug naar het enige dorp op het eiland dat nog de rust en huizenbouw uit de achttiende eeuw vertegenwoordigt. 's Avonds uit eten in pittoresk restaurant. De snelheid is niet groot, maar het eten daarentegen smaakt optimaal. De 'uitbaatster' (gastvrouwe) is duidelijk aanwezig en weet zich verbaal goed te verwoorden. In het donker fietsen we naar 'huis' en genieten van een welverdiende nachtrust.
De volgende dag is het korte-broekenweer. We stoppen bij een oude boerderij die als museum is ingericht met alle oudheidkundige zaken van bedstee, kaasmakerij en kelder toe. Het ziet er goed uit en dan te bedenken dat ze dat in de zeventiende eeuw ook konden zonder alle mechanische middelen waar we nu kunde aan hebben.
Op de weg terug moeten we tegen de wind opboksen. Boodschappen worden gedaan voor het nuttigen van stokbrood met kaasjes.
's Avonds belanden we in het 'Piratenhuis', dat ook refereerde aan de naam door geen alcohol te mogen schenken. Het eten had geen entourage, maar was prima weg te krijgen. We kregen meer een idee van een opvanghuis voor daklozen, met name toen er een aangeschoten/dronken man binnenkwam en daar ging zitten om een maaltijd te nuttigen. De ober was een Noor die geen woord over de grens sprak en zo af en toe geholpen werd door een opa die geen stap te veel zette, zeker niet voor de prijs.
Al met al hebben we onze ogen uitgekeken en was de prijs prima gerelateerd aan de service en wat we gekregen hebben. Terug in de tent sluiten we de avond af met een spelletje. De volgende dag waait het flink uit het noordwesten. Dit in tegenstelling tot gisteren toen de wind meer uit noordoostelijke richting woei.
Na een douche en een petit déjeuner lopen we naar het kustcentrum toe vol wetenswaardigheden over de zee en het water. Er zijn veel doe-dingen die voor kinderen erg leuk zijn, niet alleen voor hen, want ook wij genieten wel van dit stukje educatie. We zien wel dat we nog veel moeten leren als we zelf willen gaan vissen en dan te benoemen wat het voor vis is en hoe te fileren. We sluiten de dag af met eigen hobby's en even toekomen aan jezelf. Tot 23.00 uur is het zo licht dat je zonder licht een boek kan lezen! Dit heeft absoluut te maken met het Noorderlicht. De nacht gaat voorbij met regen, harde wind en daarna windstilte. Dat belooft nog wat voor morgen!